Odlomak iz knjige - Tajne Biblije Aleksandra Medvedeva
Postoje četiri klasična argumenta koje su filozofi
i teolozi naveli, u toku istorije filozofije i teo -
logije, u prilog činjenice da postoji Bog.
Prvi argument je takozvani “kosmološki argumentâ€.
Ovaj argument se bazira na takozvanom
“uzročno-posledičnom redu stvari†ili logici, i on
gla si ovako: “Sve što postoji ima uzrok svoga postojanja.â€
Strano je ljudskoj logici da postoji neka realnost
koja je jednostavno nastala sama od sebe.
Naime, ljudsko iskustvo ne poznaje činjenicu da
ni iz čega može postati nešto. Francuski filozof
Vol ter je to izrazio na sledeći način: “Zamislite da
šetate obalom mora. Odjednom, tu na obali mo -
ra, vi vidite sat. Š ta bi bila vaša prva misao? Da li
bi vaša prva misao bila: ‘Kamenčići su se kretali u
moru i usled kretanja kamenčića stvorio se čitav
mehanizam, i eto, stvorio se sat.’ Da li biste to po -
mislili?â€, pita Volter.
“Svakako da ne. Kazali biste: ‘Sat je ovde na
oba li mora... neko je izgubio sat.’ Dakle, sat ima
svo ga vlasnika. Ne samo to. Ako postoji sat, on
mora imati uzrok svoga postojanja.â€
Zato je Volter kazao: “Sat postoji, dakle, mora
postojati i sajdžija.†Drugim rečima, svet postoji,
kosmos postoji, on nije mogao nastati sam od se -
be i on mora imati uzrok svoga postojanja. Svet
pos toji, dakle, mora postojati i Stvoritelj sveta.
Međutim, ovde postoji jedan problem logike.
Prob lem je kod uzroka samog Stvoritelja ili Boga.
Ko je stvorio Boga?
Francuski filozof Renuvije, bavio se punih
deset godina ovim problemom logike kosmološkog
ar gu menta. On je kazao ovako:
“Zamislite jedan la nac. Zamislite da je uzrok
jedne alke druga alka, i zamislite da ovaj lanac
ide u beskonačnost.â€
I onda Renuvije argumentuje: “Ako lanac ide
u beskonačnost, onda ne postoji prvi uzrok svih
uz roka.â€
Zašto ne postoji? Jer lanac ide u beskonačnost.
Ako ne postoji prvi uzrok, onda ne mo -
žemo ob jas niti ni postojanje svih drugih entiteta
u sve miru. “Zatoâ€, kazao je Renuvije, “mi moramo
logike ra di, pretpostaviti da postoji prvi uzrok svih
uzroka bez uzrokaâ€.
I zato danas u filozofiji postoji sledeća pos -
tav ka: u svetu postoje dve vrste entiteta. Prva
vrsta entiteta je takozvani “neophodni entitetâ€. To
je entitet koji svoje postojanje ne duguje nikome.
Da bismo razumeli sve druge entitete, da bismo
razumeli postojanje biljaka, životinja, čoveka,
sve mira itd, mi moramo pretpostaviti da postoji
prvi uzrok svih uzroka bez uzroka, dakle, da postoji
jedan neophodni entitet, a da su svi drugi
entiteti u svemiru prouzrokovani entiteti. Oni svo -
je postojanje duguju ovom prvom uzroku svih
uzroka bez uzroka.
Ovo izgleda malo suvoparno, ali i tema Boga je veoma kompleksna, pa koga interesuje može da istražuje u ovim pravcima. Slede ostala tri argumenta, malo kasnije...